تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/09/17 - 20:02
کد خبر: 187032

در گفت‌وگوی سیاسی درباره «جنبش دانشجویی» مطرح شد؛

کردلو: تشکل‌های دولت ساخته برای به زندان افتادن یک مفسد عزا گرفتند/ سلیمی: یکبارمصرف ها هیچ جا به درد مردم نخوردند +صوت

کردلو: تشکل‌های دولت ساخته برای به زندان افتادن یک مفسد عزا گرفتند/ سلیمی: یکبارمصرف ها هیچ جا به درد مردم نخوردند +صوت

گفت‌وگوی سیاسی درباره «جنبش دانشجویی» به مناسبت 16 آذر با حضور محمدامین سلیمی (دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور)، احسان ایرانمنش (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف) و محمدرضا کردلو(عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل) روی آنتن رادیو گفتگو رفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: گفت‌وگوی سیاسی درباره «جنبش دانشجویی» به مناسبت 16 آذر با حضور محمدامین سلیمی (دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور)، احسان ایرانمنش (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف) و محمدرضا کردلو (عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل) روی آنتن رادیو گفتگو رفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ابتدای برنامه گفت‌وگوی سیاسی محمدامین سلیمی (دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور) درخصوص جنبش های دانشجویی گفت: جنبش دانشجویی به دانشجویان مربوط است و دانشجویی که به دنبال علم است، رسالت هایی در حوزه سیاست، اجتماع، فرهنگ و .... قائل است. کمال این رسالت آرمان گرایی او در این حوزه است. جنبش دانشجویی جریان ضداستکبار، ضدفقر و ضدجهل و هر رذیله دیگر است و یک جنبش اهل تعقل و فهم و آرمان خواهی است.

سلیمی ادامه داد: دانشجویان بسیار قبل تر از انقلاب اسلامی در اعتراض به حضور نیکسون که نایب رئیس جمهور آمریکا در ایران بود، به پا خواستند. اصالت جنبش دانشجویی از همان ابتدا با همین آرمان خواهی پاک و مقدس بود.

دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور درخصوص پیشینه تاریخی جنبش دانشجویی توضیح داد: جنبش های دانشجویی قبل از انقلاب لزوما ذیل جنبش های دانشجویی مسلمان نبود. قبل از انقلاب تشکل هایی بود که به مبانی مارکسیسم و کمونیسم معتقد بودند اما بعد از انقلاب در مقاطعی تشکل های دانشجویی تا زمان جنگ نقش موثری داشت. جنبش دانشجویی با وجود موفقیت های مقطعی، هرگز در ریلگذاری صحیح خود قرار نگرفت.

وی یادآور شد: در دوران سازندگی یک افول و رکود را در این جنبش می بینیم و همه این جنبش را یک دیدگاه مزاحم می بینند و می خواهند اگر حضور دارد اقدام خاصی انجام ندهد. این دیدگاه خفه کننده باعث می شود که در دوره اصلاحات از آن طرف بام بیفتیم و یک نگاه مصرفی و تکثرگرا نسبت به تشکل های دانشجویی به وجود بیاید. این افراط و تفریط باعث شد که جنبش دانشجویی به راه اشتباه برود و این نتیجه اشتباه در آرمان خواهی است. آرمان خواهی جنبش دانشجویی ریشه عمیقی در واقعیت گرایی دارد و تمام واقعیت را در نظر دارد.

سلیمی افزود: این طور نیست که مصلحت سنجی ما با انقلابی گری در تضاد باشد و یا نفی کننده یکدیگر باشد. مشکل این است که مبانی غلطی که در عقب نشینی خلاصه می شود، در مصلحت بگذاریم. تفکیک مصلحت از آرمان ها نه به نفع کشور تمام شد و نه تشکل ها.

در ادامه این گفتگو احسان ایرانمنش (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف) درباره جنبش دانشجویی گفت: از کمی عقب تر بحث را شروع می کنم؛ کلمه جنبش نشان دهنده یک حرکت و تکاپوست و صحبت های آقای سلیمی اهدافی هستند که دانشجو را برای حرکت والا در سطح دانشگاه نشان می دهد. ویژگی اصلی جنبش دانشجویی حرکت و تکاپوست و حرکت به خودی خود این ظرفیت را ندارد؛ به این معنا که عده ای ممکن است آرمانخواه باشند اما به این سمت حرکت نکنند.

ایرانمنش افزود: فکر می کنم دو دسته در جنبش دانشجویی حرکت می کردند و آرمان هایی که آقای سلیمی گفتند، فطری است و هرکس به دنبال آن می رود. اینکه این آرمان ها را در چه بستری ببینیم و این بستر به نام تبدیل شود، متفاوت است. آرمان استقلال، آزادی و ضد امپریالیستی را گروه های دیگری قبل از انقلاب به صورت غیراسلامی نیز داشته اند اما این بستگی به تفاوت مبانی فکری دارد که چه طور این آرمان ها را تئوریزه می کردند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: جنبش دانشجویی به سمت آرمانخواهی حرکت کرده اما روحیه جوان ما از آرمانخواهی فاصله گرفته و این نیازمند آسیب شناسی است. بخشی از این مسأله مربوط به سیاست های جمهوری اسلامی و بخشی نیز مربوط به دغدغه های فرهنگی است.

در ادامه محمدرضا کردلو (عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل) نیز در این رابطه گفت: جنبش یا جریان دانشجویی تا اتفاق نیفتد معنا پیدا نمی کند و این مثل انقلاب است. انقلاب را نباید پدیده ای تصور کرد که در یک لحظه اتفاق می افتد و پس از آن باید توجیه گر انقلاب باشیم و در برابر سیستم های راکد موجود سکوت کنیم. شهید بهشتی فرمودند: «اسلام در آغاز یک انقلاب بود و باید یک آیین انقلابی باقی بماند.» هدف جنبش دانشجویی سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود که بعدها در جنگ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مشارکت داشت.

کردلو ادامه داد: در ایام بعد از جنگ رکودی در فضای دانشگاه حاکم است و رئیس جمهور وقت شعارهایی را باب می کند که "مخالف فلانی دشمن رهبر و پیغمبر است" و با این ترکیب بند شعاری اجازه هرگونه مواضع نقادانه از جنبش دانشجویی گرفته شد. در انتقاد به این فضا در دوم خرداد یک جنبش افراطی شکل گرفت و حد معقولی در این راستا اتفاق نیفتاد. افرادی که جنبش دانشجویی را از بیرون هدایت می کردند، کاری کردند که به رکود جدی در محتوا رسید و از ماهیت اصلی خود که به چالش کشیدن حکومت بود، فاصله گرفت.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل افزود: اگر ما جمله شهید بهشتی را مبنا قرار می دادیم و انقلاب و جنبش دانشجویی را یک حرکت پویا قرار می دادیم، فواید آن بیشتر از مسائلی است که مسئولان فکر می کنند. امام(ره) فرمودند:«نقد ولو تخطئه موهبت الهی است.» این مسأله باعث شد که جنبش دانشجویی به حاشیه برود و روسای جمهور از جنبش دانشجویی استفاده لازم را نداشته باشند و بیشتر به دنبال تشکل های همراه و سالن های همسو بودند. تشکل های دولت ساخته وقتی آقازاده ای محاکمه شد، برای به زندان افتادن یک مفسد عزا گرفتند.

وی در پایان گفت: جریانات تجدیدنظر طلب یعنی نومحافظه کار همیشه مسائلی می خواست که خارج از قانون اساسی بوده تا باعث استفاده این جریان از دیگر نهادها در جهت مطالبات خارج از قانون اساسی باشد. طی سال های دوم خرداد وقتی رئیس جمهور نتوانست رفتارهای فراقانونی را محقق کند، تجدیدنظر طلبان خواهان عبور از رئیس جمهور شدند. جنبش دانشجویی اصیل تلاش می کند تا عبور از رئیس جمهور وقت را مطرح نکنند. انقلاب با آرمان هایی که امام(ره) مطرح کرد به پیروزی نرسید.

دانلود

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مصوبه قانونگذاران آمریکایی برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل
ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
امکان گزینش در دور دوم انتخابات مجلس آسان‌تر است
تشدید اعتراضات فلسطینی/ جنبش مشترک دانشگاه‌های جهان
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top